رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

کشف یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه

  • کد خبر: ۱۵۱۹۲۴
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
کشف یک آب انبار تاریخی در تربت حیدریه
رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه از کشف آب‌انبار تاریخی در حین حفاری و خاکبرداری خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی محمدی با بیان اینکه این آب‌انبار تاریخی در خیابان فردوسی کشف شده است، تصریح کرد: این اثر مربوط به اواخر دوران قاجاریه و از نوع آب‌انبارهای خانگی و خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: این نوع از آب‌انبارها درون خانه‌های اشخاص متمول ساخته می‌شده و گاه مخزن آن در زیر حیاط و گاه در قسمت زیرین ساختمان واقع می‌شد و از طریق پایاب یا پلکان به آن دسترسی داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه آب‌انبارها در مسیر قنات‌های قدیمی و در داخل بافت تاریخی شهر هستند، بیان کرد: اکثر خانه‌های خان‌نشین و عمارت‌های داخل بافت تاریخی شهر تربت‌حیدریه دارای آب‌انبار در ابعاد کوچک بودند.

وی عنوان کرد: آب‌انبارها از قنات‌ها، رودخانه‌های نزدیک شهر از جمله رودخانه شصت دره تأمین می‌شد که در دهه‌های اخیر با گسترش شهرنشینی نوین، بناهای تاریخی تخریب و به زیر خیابان‌ها رفته‌اند و اکنون با ساخت و سازها و خاکبرداری‌ها، بقایای آنها از دل خاک بیرون می‌زند.

محمدی گفت: در شهر تربت‌حیدریه بالغ‌بر ۱۰ آب‌انبار عمومی و خصوصی شناسایی شده که نشان از اهمیت تاریخی این نوع بناها در گذشته دارد.

وی افزود: بزرگترین این آب‌انبارها، آب‌انبار شیر چهارسوق با گنجایش بیش از ۱۷۰۰ مترمکعب بوده که جدیداً بازگشایی و در حال مرمت و ساماندهی است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->